Ноћи вучјег зова, насловна |
Након седам збирки песама објављених у периоду од 1992. до 2019.
године, Анђелко Заблаћански јавља се новом књигом поезије насловом иницирајући Ноћи вучјег зова које ће кроз три циклуса („Кад
обичност мине“, „У нама и око нас“ и „Одоцнели стихови“) постати временски
простор за певање о поезији, песнику и песништву, положају уметника и оних
наспрам њега између суштине стварања и празнине недогледа – или тачније речено
између дана и ноћи, светлости и таме у нама и око нас.
У песми „Поетски кругови“ Заблаћански исписује: „Оставићу перо,
метафоре, тинту,/ Све црте што дахом цртам по прозору,/ У мени је песник умро у
зениту,/ На груди стишћући поезије зору.“ призивајући смрт песника, јер око плена „коло истих се врти“, а
песма је немоћна пред онима којих је „више с лажним крилима/ С врапцима у гласу
и враном у души.“; пред онима који:
„…мојој птици бране умрли пев да оживи.
Залуд гудала, струне – невични време кроје,
За бездушје њино – увек су други криви,
Мада знам – за њих сем њих, други не постоје.“
Првим циклусом у збирци песник сведочи о времену минулости обичног и свакидашњег око нас, о времену када се јавља поезија и креативни чин стварања, рађање нових идеја као отпора и борбе против ништавости и ништавила који окружују човека. Тај круг око човека, описан синтагмом „ђавоља игра“, прекида се у току ноћи која овде у потпуности оправдава своју симболику смираја, призивања спиритуалне димензије постојања, буђења невидљивих сила, припреме за устајање и кретање у нови дан са новим моћима – у овом случају песничким: „Одувек је ноћ песнике крала:/ Стварности, свету и њима самима,/ Да би тек пред свитање моћ им дала:/ Да стихом трају временским недрима.“ Песничким бдењем затворен је први круг песама и отворен следећи у којем се песник спушта међу своје најближе који га чине оним што јесте – бићем љубави и плодности, јер без њих смо „стабло шљиве које нико не бере“.
Милица Миленковић, писац осврта (слика преузета са Суштине поетике) |
Песник Заблаћански својом новом збирком песама Ноћи вучјег зова тематски распоређује циклусе према насловној синтагми – у првом је доминантан мотив ноћи, у другом мотив вука, а у трећем мотив зова. Тако се, преливањем ове три инстанце, ствара херметична целина књиге, али и указује на карактеризацију лирског субјекта који попут вука, завијањем у ноћи пуног месеца, пробија духовне границе позивајући на одгонетање смисла живота. У овом случају, оваквим индиректним поређењем, песник је својим песмама дао један мистериозан и дубљи елемент значења, уткао у њих јаке тонове певања и на крају, позвао читаоце на одгонетање суштине стварања и живота као једине могуће и праве победе над празнинама које се око нас шире у недоглед.
Милица Миленковић,
Објављено у часопису Траг, број 66, стр. 146, мај 2021.
Нема коментара:
Постави коментар